De Axis Mundi

Sjamanisme is een verzamelnaam voor spiritueel leiderschap, dat vroeger over heel de wereld werd gepraktiseerd. We vinden sjamanen bij de Noord- en Zuid Amerikaanse indianen, nomadenstammen in Mongolië en Siberië, bij sommige stammen in Afrika, Indonesië, India. Zoals iedere traditie en cultuur een eigen code kent, geldt dit vanzelf ook voor de sjamanistische cultuurcode. Er zijn overeenkomsten en er zijn verschillen.

De overeenkomst tussen de Maya cultuur, oude culturen (onze bakermat) en sjamanisme is dat men ervan uitgaan dat alles bezield is, mensen, dieren, planten, stenen, bomen, sterren, rivieren etc. een ziel heeft en communiceert.

Als alles in de zichtbare wereld een ziel heeft, lijkt het duidelijk dat dit een niet zichtbare geestwereld oplevert. Deze wereld noemt men middenwereld, omdat men nog twee andere geestwerelden onderscheidt, de boven- en de beneden wereld. Deze driedeling vinden we overal en is gebaseerd op ervaringen van sjamanen, die dus kennelijk over de hele  wereld dezelfde zijn. Deze niet- alledaagse- werkelijkheid is nauw verbonden met onze zichtbare wereld en het lijkt logisch dat er wisselwerkingen tussen deze werelden zijn. Dit drievoudige universum wordt bij elkaar gehouden door een wereldas: De Axis Mundi. Deze as dringt door in het centrum van alle drie zoals een belangrijke berg of holle boom. Vaak wordt de axis mundi verzinnebeeld als een touw naar de hemel, of een ladder (zoals de Jacobsladder), een pilaar of staf, een wijnrank of een boom. Symbolen die erop duiden dat de mens verbinder is tussen hemel en aarde, een Hemelwandelaar op zoek naar waarheid en gerechtigheid. Hieronder vind je een verbeelding van de Levensboom en het Levensweb.

 

 

Mircea Eliade, van oorsprong Roemeens godsdiensthistoricus, schrijft in zijn boek over sjamanisme ook over het verschil tussen een medicijnman en een sjamaan. Een medicijnman heeft zijn kennis verkregen voor overlevering. Deze wordt doorgegeven van vader op zoon, van moeder op dochter, van generatie op generatie. Kom je bij een medicijnman met een probleem, dan zal hij uit deze kennis putten. Eliade schrijft dat een sjamaan niet alleen een ziek man is, hij is voor een ziek man die genezen is, die erin geslaagd is zichzelf te genezen. Wij kennen dit fenomeen als de ‘wounded healer’ – een sjamaan heeft geleerd helpers (via dromen b.v.) de andere wereld om raad te vragen, sommige culturen gebruiken de dans als middel, denk aan de derwisjen. Anderen de drum of de trommel en weer anderen maken gebruik van kruiden etc. Als wij westerse mensen deze technieken toepassen zijn we nog geen sjamaan, we gebruiken technieken die sjamanistisch zijn.

Hoewel wij in onze westerse cultuur een tijdlang niet gewend zijn geweest om uit de gaan van het Geheel van Leven als een Eenheid, hebben veel andere culturen sinds duizenden jaren de Cirkel als symbool gebruikt voor de Geheel van Leven, deze Eenheid die alles omvat en waarbinnen alles een plek heeft. Het Web van Leven brengt zo op een eenvoudige manier in beeld dat we uiteindelijk geen tegenstrijdige maar gemeenschappelijke belangen hebben en dat het hebben van goede relaties tussen alles wat leeft, belangrijk is voor het welzijn van alles en iedereen.

Bezien in het licht van bovenstaande is de situatie in onze westerse cultuur in een permanente staat van onbalans, maar zijn we gaan beschouwen als onze normale staat van bewustzijn. De ontkoppeling van lichaam en geest is een van de belangrijkste gevolgen van een trauma. In sjamanistische culturen worden ziekte en trauma’s gezien als problemen die de hele gemeenschap aangaan, niet alleen het individu of de individuen die symptomen hebben. Sjamanistische genezers noemen dit  ‘de verkrachting van de ziel’ als de meest wijdverspreide en schadelijke oorzaak waardoor mensen verloren raken in een staat van spirituele afwachting. Schepping of creatie gaat niet zonder slag of stoot en kost kracht, draken staan in de symboliek voor die kracht.

 

Wanneer we de ontwikkeling van Nammu/Tiamat/Tehom binnen de scheppingsverhalen nader bekijken, raken we aan een wezenlijk punt binnen de wijze waarop historisch gezien tegen het (oer)vrouwelijke wordt aangekeken. Het oer-vrouwelijke wordt ‘onverschilligheid’ en ‘liefdeloosheid’ verweten; met schijnbaar gemak fladdert ze van de ene naar de andere geliefde (schijnbaar: ze klaagt wel degelijk over haar verdriet), denk maar aan Isjtar, Aphrodite en de godinnenriten waarbij een goden- of een mensenzoon voor haar moet sterven als uitdrukking van de eeuwige cyclus van ontkiemen (lente), bloeien (zomer) en afsterven (herfst,) en rijpen (winter) in de natuur. De cyclus van Tzolkin met haar vier kleuren staan hiervoor.

De oeroceaan, het zogenaamde ‘oermonster’ (dikwijls als draak of zeeslang voorgesteld, hoewel de teksten dit niet expliciet vermelden) wordt dus bedwongen, en haar onpeilbare diepte gedempt. De mythe verhaalt verder dat hemel en aarde uit Tiamats lichaamsdelen worden gevormd en Mardoek ten tonele verschijnt. In deze tijd is dit niemand minder dan Aartsengel Michaël die graag ziet dat de delen in onszelf weer worden verbonden. Hij spreekt in de taal van de herfst, dat is de Tijdgeest van nu: de Grote Herfst. De vallende bladeren in crisissen en oorlogen vanaf 1899 tonen aan dat wat in de samenleving verborgen wordt gehouden onherroepelijk aan het Licht komt, ook in ons persoonlijk leven. In het Tijdperk van de Geest gaat het énkel om relaties waarin we een gééstelijke verbondenheid ervaren, daarvoor moeten we ons bewust worden van onze binnenwereld.

© Joke – fluisteralsjeblieft

Advertenties

3 gedachten over “De Axis Mundi

  1. coloremartine

    Een nieuw Godinnenkleed……………ditmaal voor Brigida.
    Ik denk er al zo lang over en heb al plannen en tekeningen gemaakt. Morgen (vandaag) is dus een goede dag om te beginnen. Dank je wel Joke………….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s