Iedereen kent het gezegde: Het leven begint bij 40. Maar wát begint er dan eigenlijk? Het getal veertig is een symbolische weergave van een periode van voorbereiding, vasten en inkeer. Zo is ook de veertigdagentijd, de periode voor Pasen samengesteld uit de factoren vier en tien. Het leven begint bij veertig heeft vaak betrekking op een nieuwe opleving van creativiteit, voor ieder mens op een eigen wijze lerend onderweg blijven. Sommigen gaan joggen om het verlies aan spierkracht te herstellen, anderen wandelen of tekenen. Welke krachten je ook gaat inzetten of opdiepen, keer op keer blijkt dat het bij de meeste mensen de fase in gaat luiden die een verdere ontwikkeling mogelijk maakt van de creativiteit.

Centrale vraag hierbij is dan meestal: wat hebben wij aan talenten en vaardigheden laten ondersneeuwen die we alsnog kunnen opdiepen en in creativiteit laten opbloeien. Het leven begint bij 40 blijkt in de biografie van velen een periode te zijn waarin nieuwe initiatieven ontplooit worden. Het artikel gaat verder onder de afbeelding…..

 

Opnieuw leren zien

De levensfase die betreden wordt kunnen we dan ook het motto meegeven ‘opnieuw leren zien’. Er komt zo een nieuw leerproces op ons af met nieuwe uitdagingen; het is dan ook van groot belang een nieuw ritme te vinden. Immers in de tweede helft van ons leven komt het orgaan van de hartelijkheid – het hart – tot leven en brengt ons ertoe met de gehele mensheid mee te lijden en te voelen.
Al schrijvende, eerst over en in het ritme van Tzolkin, heb ik geleerd de grote som der delen in stukjes te knippen en aan te bieden. In twintig stukjes of twintig groeigolven die gaandeweg anders verbonden met elkaar bleken te zijn dan ik aanvankelijk dacht. De groeigolven alleen al konden gegroepeerd worden in een cyclus van vier, waardoor er vijf (x4=20) thema’s ontstonden. Dat maakte het geheel wat overzichtelijker. Nog mooier werd het toen ik doorkreeg dat het ritme van de groeigolven een prachtig inzicht gaf in processen zoals die zich opvolgen in een mensenleven. Het gaf me veel steun en inzicht in de weg die zich ontvouwen kan vanaf mijn geboortekin; de plek waar voor mij de reis in dit leven verder ging. Welke steun gaf het dan? Vanaf nu kon ik elk gebeurtenis waar ik een datum of jaartal bij wist opzoeken waardoor meer duiding ontstond en er zicht kwam op wat ik zelf gedaan had met die ervaring. Dat laatste is wat biografische inzichten wordt genoemd. Biografische kennis kan immers alleen achteraf opgedaan worden. Hier onderscheidt biografische kennis zich van psychologische kennis.

Zeer veel mensen en nog meer artikelen baseren kun kennis op psychoanalyse die vaak nare ervaringen sterk op de voorgrond heeft staan. Deze verdringen de mooie ervaringen. Biografiewerk richt zich op de ‘lichtmomenten’ en spoort deze op. Pas als de ziel zichzelf in licht en schaduw leert beleven ontstaan er kleuren; we hebben dan de mogelijkheid om als 40-jarige niet meer op dezelfde manier te reageren als we dit als b.v. 10-jarige deden. Anders gezegd: We hebben onze sterke krachten, die voortkomen uit talenten en mooie ervaringen, gevonden en zijn beter toegerust de nare ervaringen een plekje te gaan geven. Dat is het idee. Of het zo ook bij jou doorwerkt weet ik niet. De meeste mensen lezen lang niet alle nieuwsbrieven die verstuurd zijn en komen tussentijds nooit op de website om niet-gedeelde artikelen op te merken. Ook het snuffelen op de website om de kingetallen bij gebeurtenissen, relaties en breuken op te zoeken of mij daarover om hulp te vragen is niet veel voorkomend. Desondanks heb ik de fundamenten om te kunnen werken met Tzolkin gelegd en is het nu tijd om uit het schrijven in het ritme van Tzolkin te stappen en me meer te gaan richten op het ontwikkelen van de beeldende (archetypische) gevoelstaal. De focus verleggen naar bewustwording  die in beweging brengt (in het eigen leven!) en bindingen aangaat.

Beginnen met heel simpele dingen, heeft als je je goed voorbereidt, kans tot slagen als je ook daadwerkelijk iets doet met wat je aangereikt wordt en dit omzet in biografische inzichten. Alleen al je eigen leefregels onder de loep nemen zet een proces op gang, zo ben je bezig om jezelf nieuwe en positieve ervaringen te bezorgen.

Planeten en archetypen

Beelden met archetypische grondslag zijn oerervaringen die onze kijk én onze reactie op het mannelijke en het vrouwelijke in de diepten van onze psyché (ziel) leven, vormen; getal tien staat hier symbolisch voor en zoals je weet is het getal vier het getal van de aarde!

Collectieve ervaringen zijn gelijksoortige ervaringen als geboorte, dood, huwelijk, voeding en b.v. het op eigen benen leren staan. Daarbij wordt ook de fase waarin een kind ‘ik’ leert zeggen. Dat is bij ieder mens ongeveer rond het derde levensjaar. Het kind zet zich tegen de wereld af en beleeft zichzelf als ‘ik’ en zegt ook ‘ik wil’. Nu begint de bekende nee-fase; ook rond de veertig, als we volwassen geworden zijn, heeft ‘nee’ zeggen te maken met de noodzaak het eigen ik te versterken. Vanaf het moment van de eerste ik-beleving heeft de mens het vermogen zich dingen te herinneren. De eerste ervaring die je je herinneren kunt, zet vaak de toon voor je hele leven. Als we aan onze eigen biografie werken, is het belangrijk dat we proberen onze eerste herinneringen voor de geest te halen.
Het is van belang voor veel veertigers en ouder dit te begrijpen en in te zien hoe dit doorwerkt in het gaan ontwikkelen van je inlevingsvermogen. Jeugdherinneringen komen in beelden en deze beelden komen vanzelf tot leven als we de taal van het onbewuste weten te verstaan, dan wordt het wijsheid waaruit we rechtstreeks kunnen tappen.

Het is daarmee geen waarheid. Het is een herinneringsneerslag van een bepaalde en vaak telkens terugkerende zielervaring.

Een herinneringsneerslag die ons laat handelen zónder dat we erbij te hoeven nadenken; het zijn als het ware gegroepeerde basiskenmerken. Het is dus niet, zoals sommigen menen, een gigantische databestand met afzonderlijke ervaringen. De impuls tot handelen die uit dat oerweten voortkomt noemen we instinctief en verwijst naar een mechanisme dat noodzakelijk is om ons als soort en als individu in leven te houden.

Dat is van belang voor de volgende stap in de menselijke ontwikkeling om zelfstandig te leren denken, een proces wat al begonnen is rondom je twaalfde levensjaar. Al eerder, meestal in het negende levensjaar is ons gevoelsleven ontwaakt. We hebben dan een tweede ik-beleving. Ook daar kun je herinneringen aan hebben die je kunt verder brengen als je denken en voelen wil gaan integreren. Dat wordt een scheppend denken genoemd, waarin we warmte leren genereren; dit denken wordt ook wel een denken met je hart genoemd. Door het eigen hart te versterken en te verlevendigen is het loslaten van stokpaardjes de eerste stap. Deze kan direct gevolgd worden door het je leren verplaatsen in een ander mens. Alleen dan kunnen we écht leren kijken door de ogen van de ander. Hoe meer we op deze manier onze oprechte aandacht voor de ander leren ontwikkelen, hoe meer ons hart er al doende op wordt voorbereid om ons nieuwe denkorgaan te worden. Een harte-denken dat wéét en dat het geheel met een blik overziet en daarom ook holistisch is. Naar dat denken zijn wij onderweg……

Biografiestudie leerde mij dat in de eerste jaren van ons leven, tot aan het tijdstip van mondigheid, dus ongeveer tot het 21e levensjaar, het gehele leven van een mens bepalen. Eerder schreef ik al over de gezinsvolgorde die voor onze sociale ontwikkeling van groot belang is. Wellicht kun je nu de innerlijke en uiterlijke factoren bij elkaar brengen die jou gevormd hebben doorheen de drie fundamentele vermogens van de mens: rechtop lopen, spreken en denken die ons al in de eerste drie jaren van ons leven geschonken zijn en hoe onmisbaar deze zijn merk je pas als het door de natuur is aangetast waardoor je deze niet (meer) volledig tot je beschikking hebt.

 

Tip: zoek de jaardragers en jaarthema’s eens op van de jaren waarin je een ik-beleving hebt en ontdek: Tzolkin helpt je herinneren

© Joke – fluisteralsjeblieft

 

Een gedachte over “Kun je ‘nee’ zeggen….?

  1. Hai Joke, wat jammer dat je de Tzolkin gaat loslaten. Ik wil je even delen dat ik al die tijd jou nieuwsbrieven met veel plezier heb gelezen en vond/vindt het prachtig hoe je je inspiratie deelden in combinatie met de wijsheid uit de Tzolkin. Echt prachtig! Ik ga het missen, dat weet ik nu al. Bedankt voor al het werk wat je hierin gemaakt en gedeeld heb!

Laat een reactie achter op Remco Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s