Ze wordt wel de selfie-queen genoemd van de twintigste eeuw. Bekend om haar kleurrijke zelfportretten is zij bij uitstek in staat ons nieuwsgierig te zijn naar haar leven in het licht van biografiekunst. Haar geboorteland Mexico, haar kunst en haar kennis van symbolieken biedt ons een inkijkje in de geheimen van haar leven.

Kunst, als een artistieke benadering die er niet op uit is om te verfraaien, maar om het innerlijk van de dingen zichtbaar te maken is tevens een transformatiemiddel. Door je in te leven in kleuren, vormen en klanken, worden deze tot ‘vensters’ naar een wereld waar de schepping altijd verder gaat…. levensloopkunde! Bezien vanuit de zevenjaarsfasen zijn de eerste zeven jaar vooral zintuiglijk. De imitatie, de gebaren zijn voornamelijk een vage impressie, een stemming, wat kleuren en vooral een zonnig karakter. Ontdek de samenhang met andere momenten in het leven van deze vrouw in wat je leest, ziet en hoort over haar. Voeg het toe!

Op 6 juli 1907 werd in Coyoacán, een wijk in Mexico-Stad Frida Kahlo geboren. Zij was Kind van de moderne Mexicaanse Revolutie die begon op begon op 20 november 1910. Haar werk is te omschrijven als een dagboek in verf waarin ze op zoek lijkt naar een louterende bevrijding.

Haar geboortestreek wordt Meso-Amerika genoemd waar het volk der Azteken in het begin van de 14e eeuw vanuit het noorden van Mexico naar het zuiden trok. Het centrum van het Azteekse rijk was de stad Tenochtitlán,  de voorloper van het huidige Mexico-Stad.  Het Azteekse rijk werd als Nieuw-Spanje een Spaanse kolonie.

De Azteekse cultus van de aardmoeder Tonantzin (onze heilige moeder) of Toci (onze grootmoeder) is waarschijnlijk voortgekomen uit oude rituelen ter ere van vruchtbaarheidsgodinnen en dateren al van ca. 2000 v. Chr. In latere tijden, toen b.v. het (exoterische) christendom in botsing kwam met de inheemse religies ontstond er een soort versmelting van Moeder Aarde en de moeder van Jezus. De verschijning die bekend is als Onze Lieve Vrouwe van Guadeloupe, uit de Vallei van Mexico, is een goed voorbeeld. Deze kruising tussen Moeder Maria en Tonantzin, in de Azteekse traditie de moeder van het graan, verscheen op precies dezelfde plek waar de Nahuatl duizenden jaren lang de vruchtbaarheidsgodin hadden vereerd. De legende vertelt dat ze daar tegen een inheemse boer sprak is zijn eigen taal. Ze was donker van huid, ze droeg een traditionele pre-Columbiaanse moedersjerp en net als Moeder Maria een sterrenmantel. Haar trekken waren echter Europees.

In de Meso-Amerikaanse traditie en in een natuur-gebied  vol tegenstellingen, die verschillende overlevingsstrategieën vereiste, werd Frida Kahlo geboren.

Wie is Frida Kahlo?

Frida werd op 6 juli 1907 geboren, haar moeders familie was van Spaanse en inheemse Mexicaanse afkomst, terwijl haar vader een Duits-Joodse immigrant was. Oorspronkelijk is haar naam: Magdalena Carmen Frieda Kahlo Calderón, zij de derde dochter van Wilhelm Kahlo en Matilde Calderón. Boven haar zitten Mathilde en Adriana (twee stiefzussen) en na haar komt Cristina. Hoewel ze vooral bekend is om haar representaties van de Mexicaanse cultuur, heeft haar joodse achtergrond ook haar werk beïnvloed.

Frida groeide op in een buitenwijk van Mexico-Stad en ging in 1922 naar de Nationale Voorbereidende School van Mexico, in de hoop dokter te worden. Haar cursussen in anatomie, biologie en zoölogie hielpen haar later realistische elementen aan haar portretten toe te voegen. Bij een busongeluk in 1925 raakte Frida ernstig gewond, waardoor haar medische studie werd beëindigd en ze gedwongen werd drie maanden in bed te blijven. Het was in deze periode dat Frida begon te schilderen, met behulp van een aan het plafond gemonteerde spiegel waardoor ze haar eigen model kon zijn.

Als Frida zes jaar oud is wordt zij getroffen door polio, kinderverlamming.  Op de gezinsfoto is zij 17 jaar – Op haar 18e raakt ze zwaargewond bij een ongeluk waarbij ze haar rug brak; zij schilderde in 1944 – De gebroken zuil- de gebroken ruggengraat. De tekst gaat verder…..

Als ze na haar ziekbed voor zover kan, haar sociale leven weer oppakt, komt ze via haar vrienden in contact met de beroemde Mexicaanse avant-garde kunstschilder Diego Rivera. Ze heeft grote bewondering voor deze man en zijn muurschilderingen. En de bewondering is wederzijds: Rivera spoort haar aan om verder te gaan in de schilderkunst. Hij ziet in haar een begaafde kunstenares. De twee worden verliefd en ze trouwen op 21 augustus 1929. Het huwelijk zal echter een slepend drama worden van strubbelingen en ontrouw. Na haar huwelijk met Diego Rivera woonde Frida op verschillende plaatsen in Mexico-Stad en in het buitenland, maar ze keerde altijd terug naar haar ouderlijk huis in Coyoacán en in beider harten blijft Mexico de hartverwarmende stad.

“Feet, what do I want them for if I have wings to fly”

“Voeten, waarvoor wil ik ze hebben als ik vleugels heb om te vliegen” , deze magische woorden die Frida Kahlo uitsprak, definiëren haar op meer dan één manier. Geconfronteerd met beproevingen die voor de meeste mensen ondenkbaar waren, leefde Frida nog steeds op haar eigen voorwaarden, onbeperkt en als een vrije vogel.

“Nothing is absolute. Everything changes, everything moves, everything revolves, everything flies and goes away.” – Frida Kahlo

Frida’s uniciteit lag in de manier waarop ze zichzelf in haar schilderijen afbeeldde. Ze was een briljante schilder van zichzelf en van dingen die in haar opkwamen, evenals haar bronnen van vreugde en verdriet, dit alles schilderde ze ongebonden. Het is duidelijk dat de beelden in haar zelfportretten niet overeenkomt met het beeld van een patriarchale samenleving van een vrouw met perfect gevormde wenkbrauwen en absoluut geen snor. De tekst gaat verder….

Frida kleedde zich ook op een bijzondere manier, heel anders dan de Mexicaanse vrouwen uit die tijd, wier kleding bestond uit parels, pakken en hoeden. Frida’s mode bestond uit homoseksuele kleding uit de Mexicaanse traditie – ze versierde zichzelf met clips, strikken, linten, sieraden, sjaals en kostuums, en dergelijke kleding werd een vast onderdeel van haar identiteit. Soms schilderde ze haar jurken ook zelf. Daarom boog ze zich op dat moment nooit voor de vereiste kledij voor ‘beschaafde’ vrouwen in Mexico.

Ze daagde het patriarchaat op haar eigen manier uit. Sommigen geloven dat ze zich op deze specifieke manier kleedde om haar misvormingen te verbergen, maar haar waardering voor zichzelf door haar schilderijen laat zien hoe trots ze was op haar uiterlijk en was als kunstenaar revolutionair. Ze schuwde de politiek niet en trad toe tot de Mexicaanse Communistische Partij in 1948. Dit leidde tot een soort transformatie in haar kunst; we zien meer beelden van de Mexicaanse volkscultuur.

Frida is zelf een fantastische verschijning met prachtige ogen en mond, borstelige doorlopende wenkbrauwen en een snor (in Mexico een bewijs van Spaanse voorouders). Zij kleedt zich zoals de indiaanse Tehuana-vrouwen in lange gewaden die ritselen van de kant en de ruches, ze vlecht linten, bloemen en fluweel in haar haar en is overladen met zware pre-Columbiaanse juwelen. Zich kleden was ook een uiting van haar artistiek talent.

In 1954 krijgt ze longontsteking, dat haar uiteindelijk fataal zal worden. Op 13 juli van dat jaar overlijdt ze in het ‘blauwe huis’. In Mexico bevindt zich het Museo Frida Kahlo in het ‘blauwe huis’ in Coyoacan, waar zij samen met Diego Rivera van 1929 tot 1954 heeft gewoond en gewerkt.

Diego Rivera overlijdt drie jaar na Kahlo in 1957 en laat in zijn testament het huis na aan het Mexicaanse volk, ter nagedachtenis aan Frida Kahlo. Zij wordt door velen beschouwd als de grootste kunstenaar van Meso-Amerika. Haar unieke stijl, die zowel beïnvloed is door de Europese traditionele beeldtaal als geïnspireerd is door de Mexicaanse volkskunst en inheemse, pre koloniale kunstvormen, maakt Frida Kahlo tot een fascinerende, baanbrekende kunstenaar. Lees je verder na deze afbeelding?

De laatste jaren is er een hernieuwde belangstelling merkbaar voor Frida Kahlo en haar werk, dat onder andere geresulteerd heeft in een aanzienlijk aantal publicaties en zelfs in dit jaar in Nederland worden haar werken in drie musea getoond. Ook al wordt ze vaak tot de surrealisten gerekend als kunststroming, ziet zij zichzelf als een realist; daarmee staat ze in de traditie van de kunstenaars die  probeerden de wereld uit te beelden zoals hij was en niets mooier te maken dan de werkelijkheid. Fotografie is in navolging van het realisme ontstaan. In een tijd dat burgers revoluties ontketenden en de adel aan de kant zetten, ontstond er een nieuwe kunststroming waarin de werkelijkheid zo goed mogelijk werd afgebeeld. Voor de Realisten was de enige werkelijkheid in de kunst de echte wereld.

Wat haar voorbeeld laat zien, is dat pijn bij het leven hoort, maar we beslissen of het ons zal definiëren of niet, het is onze keuze.

Juist in deze tijd waarin we geen eenduidige antwoorden meer kunnen vinden zijn we genoodzaakt op andere manieren te gaan kijken. Dit vraagt dus in de eerste plaats om de wil, de bereidheid om elkaar te bevragen en begrijpen. Daarbij gaat het niet om de vraag wat is waar(heid) maar om de vraag ‘wat bevindt zich waar’: Wie heeft welk uitgangspunt, waar bevindt zich iemands perspectief, wat is iemands belevingswereld.

De biografie van Frida zoals hierboven beschreven komt voort uit mijn persoonlijke zoektocht. De inheemse wijsheid, de moderne psychologie en de ervaringen die veel mensen meemaken, tonen aan dat we allemaal zowel vrouwelijke als mannelijke elementen in onze ziel hebben. Dat ze variëren afhankelijk van de levensfase waarin we ons bevinden en onze reactie op veranderende omstandigheden.

ontdek dat ieder vanuit een ander perspectief kijkt: https://wp.me/p2XSLz-dA

Frida Kahlo’s werk kreeg pas na haar overlijden de waardering die het verdient en ook haar status als feministische, vrijgevochten icoon die zich inzette voor de arbeidersklasse kwam pas later.

© Joke – fluisteralsjeblieft

De zin van het bezig zijn met je eigen biografie is de andere mens, de ander

Wil je nog meer lezen over Frida kun je op internet je hart ophalen. Als tip geef ik je deze link: https://womensartblog.wordpress.com/tag/frida-kahlo/ en https://cobra-museum.nl/tentoonstelling/frida-kahlo-diego-rivera-a-love-revolution/

3 gedachten over “Frida Kahlo

    1. dankje Ineke, tegelijk laat jij me zien dat ik dit levensverhaal meer in het lineair kader heb beschreven terwijl juist de niet-westerse opvattingen dit niet zo beleven. Meer cyclisch en onderdeel van het recht op zelfbeschikking. Net als b.v. in het artikel van Rigoberta Menchú Tum, meer vanuit de Maya traditie.

      TAAL LUISTERT NAUW, dat blijkt maar weer.

  1. mooi artikel over frida-kahlo. Ik heb haar enige jaren geleden ontdekt en was zeer onder de indruk van haar ganse persoonlijkheid en wie ze was en hoe ze haar uitdrukte, door het leven ging. Het bezorgde me ook kippevel die confrontatie. Wat een kracht explosie passie. alsof ik iets diende te evenaren wat absoluut niet kon. Onwerkelijk en toch trekkend. Wat een moed , wat een zijn. wat een explotie !.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s