noem mij, bevestig mijn bestaan,
laat mijn naam zijn als een keten.
noem mij, noem mij, spreek mij aan,
o, noem mij bij mijn diepste naam.
voor wie ik liefheb, wil ik heten.
Een gedeelte uit een gedicht van Neeltje Maria Min (1944) wat me raakt. Laat mijn naam zijn als een keten…de naam die we meekregen van onze ouders draagt potentie. Namen worden soms verandert in koosnaampjes, verbasterd, verkleint of worden gedragen met tegenzin. Hoe laat jij jezelf het liefste noemen en staat jouw naam in het licht van traditionele vernoemingen. Alleen al over je naam kun je veel ontdekken over je eigen positie en plek in het leven.
Graag maak ik je deelgenoot, als reisgenoot en tijdgenoot, voor een andere oriëntatie op de toekomst dan je misschien gewend bent.
Als we kijken naar onze levensloop is het behulpzaam om de levensloop van de mens in drie grote fasen in te delen. De klassieke manier is de indeling vanuit de vier seizoenen. De lente van de jeugd, de zomer van de volwassen geworden mens en de herfst van de ouder wordende mens. Er is een andere manier van kijken naar deze drie grote fasen in het werken aan de eigen biografie, alleen of met anderen, die ik graag bij je wil aanbevelen. Het is bij het vertellen en of opschrijven van het eigen levensverhaal van wezenlijk belang en geeft je direct inzicht in een zinvol verband in je eigen levensloop én in het luisteren naar het verhaal van de mens op je weg.
Die drie grote fasen zijn bezien vanuit het geven en nemen beter te verstaan voor de mens en de haar omringende archetypen:
In de eerste fase van ons leven domineert het nemen, het ontvangen en zijn we ontvankelijk voor invloeden uit onze omgeving. Opvoeding is een omgevingsinvloed voor het kind dat zich als een orchidee gevoelig kan tonen voor de omstandigheden en prachtig tot ontwikkeling komt door de juister zorg of als een paardenbloem veerkrachtig in staat is overal in haar kracht te kunnen komen.
In de tweede fase van ons leven is de wisselwerking van geven en nemen sterker. Het is de fase waarin we allemaal de uitdaging mogen aangaan onze talenten en vermogens te scholen en te leren samenwerken door deel te nemen aan de samenleving. Het mens-in-wording zijn krijgt zo gestalte en bestaansrecht haar kleurklank.
In de derde fase van ons leven wordt het belangrijker om te geven, dan om te nemen. De geschenken van het ouder worden heel bewust inzetten is werken vanuit een stille kracht van mededogen. Wat je zelf aan kracht verovert hebt op je ervaringen, vooral waar tranen en verdriet bij je langskwam en de troost die je ontvangen hebt vormen de geschenken die je woorden en je manier van kijken kleuren. De intensiteit waarmee je ontvangen hebt geven we nu terug als verwerkte, gelouterde wijsheid en liefde. Het is ook de fase waarin je leert genieten van kleine dingen!
De grote vraag hierbij is vanzelf welke van de drie grote Ik-krachten zijn dominanter in je leven dan de andere in de driedeling van het denken-voelen en willen. Welke krachten worden je aangereikt doorheen de drie grote levensfasen en nog beter te zien in de zevenjaarscyclus. Welke wetmatigheden zorgden voor stagnatie in je leven en hoe kom je op het spoor van de ware bedoeling?
Deze indeling gebaseerd op het mozaïek van jouw leven biedt je antwoorden op je vraag over dader- en slachtoffermechanismen, het geven en het nemen en je manieren van hechten. Wat je zo ontdekken kunt is waar je op een kruispunt staat: vergeven of vergelden, welke levenshouding is jouw basishouding?
Wie wil werken en leren van de eigen biografie heeft veel baat bij hulpmiddelen. Een bijzonder hulpmiddel is het kernkwadrant in relatie tot de maansknopen in de eigen levensloop. Maansknopen staan in dienst van jouw menswording. Ook het maken van een genogram, een schema waarin de samenstelling van een gezin wordt weergegeven waardoor je in één oogopslag een overzicht voorhanden is van het gezinssysteem van herkomst- als biografieoefening een bijzonder hulpmiddel om de context van de voorgeschiedenis, afkomst en opvoeding in kaart te brengen.
het artikel over je plek in het gezin waarin je geboren bent en jouw kijk op relaties: https://fluisteralsjeblieft.nl/2020/08/16/intermenselijk-sociaal-gedrag/ is dan beter te plaatsen en mocht je dit liever aangaan met de chakraleer of met manieren die ons al aangereikt zijn vanuit de School van Chartres in kunst en planetenleer nodig ik je uit even contact met mij op te nemen.

De tijd waarin geen enkele voorspelling meer werkt en mensen graag hun eigen keuzes en interpretaties volgen is het mogen leren vanuit een hoger standpunt naar de eigen levensloop een groot geschenk. De artikelen die je ontvangen mag in je mailbox zijn dan ook géén tijdberichten, maar invalshoeken voor het biografisch leren en werken en daartoe ‘op verhaal’ komen.
Immers alleen zó krijgen we bewustwording over het klimaat, het slavernijverleden en het eigen verborgen verleden waar onze voorouders een naam krijgen en conflicten zichtbaar gemaakt kunnen worden.
We ontwikkelen ons vanuit het verleden in de richting van de toekomst door te werken aan onszelf, onze ontmoetingen met andere mensen en onze relaties met hen. Mijn wens is dat we het gesprek zoeken en vooral ook de lichtheid die daaruit voortkomt in onszelf meedragen. Bekijk je nog even het kernkwadrant?

© Joke Vesseur 2023