In ons persoonlijk leven kunnen we zien dat er cyclussen bestaan, want de zon gaat ’s morgens in het oosten op, beweegt zich naar het midden van de hemel, en gaat in het westen onder; en de volgende dag doet de zon hetzelfde. Dit dag- en nacht ritme mag je zien als de kleine cyclus van slapen, dromen, waken die samen een grotere vormen. In de natuur hangt alles met alles samen. Er is voortdurend sprake van dynamiek en verandering in cyclische processen – seizoenen, getijden, het ritme van dag en nacht. Kleine veranderingen kunnen grote consequenties hebben en telkens opnieuw mag weer gezocht worden naar een dynamische balans.

Het ritme van de natuur is cyclisch, in het rond, of liever, in een spiraalvorm.
Alles komt telkens terug en kan opnieuw vorm krijgen, vaak net even iets anders als de keer ervoor.

Het cyclische is altijd in beweging…..echter, het vrouwelijke principe en daarmee het cyclisch denken en leven is al eeuwen onderdrukt. Als je leeft in het ritme van de natuur, dan beweeg je met de energie mee in plaats van dat je er tegenin gaat. Als je de spiralende lijn van de vortexen volgt die uit de aarde omhoog reikt, en de spiralende lijn die omlaag reikt vanuit de kosmos, dan moet er ergens een integratiepunt zijn…..het centrum van je Hart. In het bijzonder het hartchakra maakt een krachtige ontwikkeling door. Het is immers het Centrum in onze ziel. Een ontwikkeling, die je niet zomaar ten deel valt, maar de nodige inspanning vraagt in werken aan je zelf. Als richtlijn ervaar ik zelf steun bij deze woorden van Rudolf Steiner:  “De ontwikkeling van de 12 bladige lotusbloem schenkt ons ook een diepgaand gevoel voor de natuurprocessen. Uit alles wat op groei en ontwikkeling berust, stroomt zielenwarmte. Alles wat vergaat en in afbraak en verval verkeert, wordt gekenmerkt door zielenkoude” die ik ervaar als leidraad in mijn schrijven en werken met Tzolkin.

De tijd wordt binnen de Tzolkin beleeft als een energetische spiraal die zichtbaar wordt door het werken met de vier kleuren die weer afkomstig zijn uit de Alchemistische iconografie.Het alchemistisch proces bestaat in grote lijnen uit drie fasen, die fundamenteel verbonden zijn met achtereenvolgens de kleuren zwart/blauw, rood en wit. Alchemie is de kunst om het loodzware lijden van onbewust zijn te sublimeren in het goud van een hoger bewustzijn. Elke kleurencyclus in de Tzolkin heeft dezelfde volgorde van 4 kleuren en altijd in dezelfde volgorde: rood-wit-blauw-geel die verbonden zijn met de vier windrichtingen.

Waar de vier bekendste aartsengelen mee verbonden worden:

Uriël          Fysiek lichaam     Noorden    Zomer

Rafaël       Etherisch lichaam Westen       Lente

Gabriël     Astraal lichaam     Zuiden       Winter

Michaël    Hogere Ik             Oosten       Herfst

 

De Italiaanse Renaissanceschilder Rafael

Hierboven, staat het schilderij Madonna del Duca di Terranuova van de beroemde schilder Rafaël. Het hangt in de Gemäldegalerie in Berlijn en is een behulpzaam beeld bij het verbinden en verenigen van hart én hoofd, voelen én denken, hemel én aarde. Ook Leonardo da Vinci vertelt – voor wie ogen heeft om te zien – over een van de grootste mysteriën der mensheid en verbonden is met de Messiasverwachtingen die vooral in onze tijd weer opnieuw tot leven worden gebracht en wel omschreven wordt als “de eenwording van ons lagere ik en ons hoger zelf” en in de humanistische traditie staat van onze menswording.  Menswording betekent niet dat de mens de maat van alle dingen is, maar dat het menselijke centraal staat. En de nieuwe technologieën kunnen ook daarvoor ingezet worden. Ethisch handelen is het devies.

© fluisteralsjeblieft