In het biografisch onderzoeken van de tijd ben je zelf de regisseur. Vandaar dat ik de website http://www.fluisteralsjeblieft.nl ook graag zie als het atelier voor bewustwording. Nog een keer een inkijkje in levensfasen maar nu vragenderwijs met het sprookje in de hand. Ritme is als de drum die slaat…

Bewustwording van je eigen levensloop. Het kernwoord hierbij is ‘ontwikkeling’. Een metamorfose of transformatie die vaak vergeleken wordt met het symbolische beeld van rups tot vlinder, ontwikkeling is dan zoiets als het verpoppen. Een gedaanteverwisseling op zielsniveau. Het gaat daarbij vooral over feiten, wetmatigheden en het opschrijven. Onze pen schrijft het verhaal zonder dat ons hoofd zich ermee bemoeien kan. Een tip die je in een dagboek kan vormgeven, indelingen in de grote drie levenskrachten denken, voelen en willen op een papier, maar ook even van je afschrijven ná het lezen van b.v. artikelen die je op deze website vindt. Wat spreekt je aan en waar loop je op stuk?

De roep om regie klinkt steeds luider. In het biografisch onderzoeken van de tijd ben jijzelf degene die de regie in handen mag nemen. Niemand kan het voor je doen, al kun je natuurlijk wel hulp vragen. Maar ook dan ben jijzelf de regisseur die de regie in eigen handen neemt, zie het als een vorm van innerlijk leiderschap over je persoonlijke ontwikkeling. Liefst natuurlijk als verbinder die zorg draagt voor wat er in de zichtbare, maar ook achter het onzichtbare schuilgaat.

In het biografisch leren en werken zijn dit de wetmatigheden, elk uitgewerkt voor het zevenjaarsritme. Elke fase kent immers een eigen dynamiek waarachter een verhaal schuilt zoals jij je het herinneren wil. Wie zich openstelt voor de wetmatigheden kan tot de ontdekking komen van de achterliggende reden. Zo reizen we van ‘waarom’ naar ‘waartoe’.

Wie ben ik, Waar kom ik vandaan en waar wijs het heen. Vragen die iedereen stelt en zicht geven op de drie belangrijke ontwikkelingsstadia of als ‘etages’ van de ziel. Die aspecten van de ziel ontwikkelen zich in de loop van het leven – niet vanzelf, maar wel volgens bepaalde wetmatigheden. De drie grote krachten: denken, voelen en willen. Begin eens met de vraag welke kracht heeft mijn voorkeur.

Albrecht Dürer schilderde zichzelf op 13-jarige leeftijd. Vanuit een innerlijke beweging (de wil) groeide hij uit tot invloedrijkste Noord-Europese kunstenaar in zijn tijd. 1471 -1528.

De levensfasen zijn de invalshoek bij uitstek waardoor het weidse panorama van de ziel met haar ontwikkelingsmogelijkheden zichtbaar wordt. De tweede grote reeks van drie zevenjaarsfasen is een spiegeling van de eerste 21 jaar. Een spiegeling betekent dat bepaalde levensomstandigheden of situaties kunnen samenhangen met gebeurtenissen uit vroegere levensjaren. Hier wordt als het goed is je nieuwsgierigheid gewekt. Daartoe verwijs ik je naar universele bronnen over het biografisch leren van je eigen leven. Komt ie….

Korte terugblik op de eerste reeks van drie levensfasen (van zeven jaar), waarin het lichaam van een kind stap voor stap geboren wordt:
1 – 7 jaar: centraal staat in deze jaren de ontwikkeling van het fysieke lichaam. De wil begint te ontwaken en kinderen imiteren de volwassene, wat nabootsing genoemd wordt.
7 – 14 jaar: rond het zevende jaar valt de etherische omhulling die het kind meekreeg van de moeder, weg en wordt het eigen etherische lichaam geboren: de tweede geboorte. In deze jaren staat het voelen centraal: kinderen leven mee en zijn snel bewogen. Idolen zijn belangrijk (bijvoor- beeld grootouders!).
14 – 21 jaar: rond het veertiende jaar wordt het eigen astrale lichaam geboren: de derde geboorte van het kind. Centraal komt nu het
denken te staan.

De ziele-ontwikkeling van de mens laat zich vooral zien in de fasen van 21-42 jaar, het zijn de zgn zonnejaren waarin het gevoelsleven door kunst en religie wordt opgewekt. (2e maansknoop) – In de derde reeks van 3×7 jaar, van 42-63 jaar, rijpen onze levensvruchten en komen tot volle rijpheid of het volle bewustzijn van ons ik. Geestkrachten bouwen zich op of versterken zich door levenservaringen die tot vruchten zijn gerijpt. (3e maansknoop).

Zo zien we drie grote fasen die we dichterbij kunnen bekijken vanuit de wetmatigheden van het zevenjaarsritme. We ontwikkelen een gevoel voor ritme in het eigen leven met hulp van de wetmatigheden rondom het integreren van denken, voelen en willen. Als regisseur ben je zo de bewaker van het orkest waar jij je eigen melodie oefent. De regisseur is niet de dirigent. De dirigent is het IK.

Ritme doet denken aan de drum, voelen aan snaarinstrumenten en het denken aan de blaasinstrumenten. Ze spelen allemaal een rol in jouw eigen biografie en vragen om een zo harmonieus mogelijk samenspel. Wie het eigen ritme kent en er het eigenaarschap over kan nemen, weet ook hoe het zich verhoudt tot het levensritme van de mens die naast je loopt.

De keuzes die je onder eigen regie maakt, kijkende naar de levensloop, zijn vrije keuzes; Misbruiken wij dit geschenk en kiezen we alleen voor ons eigen belang, zal er een oorlog van iedereen tegen iedereen ontstaan. Vooral tussen de denkers en de voelers…… bron van projectie!

Er zijn 4 fasen van elk 21 jaar – dat is geen lineaire lijn. Ons leven is cyclisch, wat geweest is keert terug, vaak met een ander gezicht. Het bewuster worden van jouw (verlies) ervaringen hertalen en omzetten naar een groter verhaal is de weg waarin je inzicht kunt ontwikkelen in jezelf, de rode draad in je leven en in de essentie van je mens-zijn.

Van Rembrandt van Rijn is bekend dat de zintuigenreeks zijn vroegste werk is, hoeveel zintuigen zijn er eigenlijk? In het artikel over de zintuigen vindt je de relatie tussen zintuigen en dierenriem: https://wp.me/p2XSLz-1RI

© http://www.fluisteralsjeblieft.n

Plaats een reactie