In de nagloed van de Volle Maan naderen we de Zonnewende als opmaat voor de Kerstdagen en het nieuwe jaar 2025. Wens je fijne dagen met, dichtbij of veraf, je dierbaren.
Ons leven is een aaneenschakeling van synchroniciteit. Synchroniciteit maakt ons bewust van de leidende kracht in ons leven. De Moderne Inwijding heeft een ‘doe het zelf’-karakter. Wie zich de vraag stelt ‘wie leidt mij hierin’ – ontdekt op enig moment, dat het ‘hogere’ in ons eigen wezen, het Hoger Zelf onze innerlijke leidsman-vrouw is.
In de moderne inwijdingsweg kunnen we zeven verschillende fasen onderscheiden. Elke fase ontsluit poorten. Belangrijk daarbij is het bouwen van een hut: om een visie of een oriëntatiepunt te ontwikkelen, van waaruit je alles wat je waarneemt in de geestelijke wereld, bekijkt en leert begrijpen. Kleine kinderen doen dit al. Zij bouwen een hut van blokken, dekens en knuffels en vertellen hele verhalen. Ze dromen, verwerken en scheppen zichzelf een veilige plek.
Volwassenen doen dit niet meer. Hooguit in de nacht als je in bed ligt en slapende droomt en dromende mijmert over wat je toe-komt. Zo zijn dromen, net als biografiewerk gericht op de toekomst. Je ontwikkelt geestkracht. Geestkracht ontwikkelen ondersteunt je bij het om gaan met tegenslagen, angsten, zorgen en weerstanden. Als je je realiseert dat iedere gedachte de neiging heeft om werkelijkheid te worden en een uitwerking heeft op jou en op je leven is het zinvol om jouw perspectief van wat waarheid is onder de loep te nemen.
Zo vrij je bent in je geest, zo vrij zijn je gedachten

In het sprookje van Duimelijntje (hopelijk heb je het inmiddels gelezen) kun je ook een ontwikkelingsweg ontdekken. Duimelijntje is een klein meisje dat grote dingen doet. De schrijver van dit sprookje, H.C. Andersen, is bekend om zijn achterliggende gedachte iets over te brengen wat je op het eerste oog niet ziet of leest. Kennelijk is hij bekend met inwijdingswegen en wist hij dat het juist het leven-zelf ons levenslessen aanreikt om geestelijk te groeien. De essentie van die levenslessen worden in het sprookje door ontmoetingen binnengebracht.
Van alle ontmoetingen wordt zij geraakt door een klein mannetje:
Midden in de bloem zat een klein mannetje, licht en doorzichtig als van glas; een gouden kroontje droeg hij op het hoofd en om zijn schouders lichte witte vleugels; hij was niet grooter dan Duimelijntje. Dat was de engel van de bloem.
‘Je moet geen ‘Duimelijntje’ genoemd worden, nu zij kon zij vliegen van bloem tot bloem krijgt ze een nieuwe naam van de bloemengel. ‘Maja’ wordt haar nieuwe naam.
Een nieuwe naam krijgen is een kenmerk van de inwijdingsweg. Een nieuwe naam krijgen van de engel is vaak verbonden met het land (schap) en de diepere essentie van je levensweg.
De zeven graden op de oude inwijdingsweg kun je als vernieuwende versie tot je nemen. Hier hoop ik volgend jaar meer over te kunnen gaan schrijven. Deze zeven stappen doorloop je niet in één leven en zijn anders dan het zevenjaarsritme in je levensloop. Ook elke zeven jaar krijg je een opdracht aangereikt, die je samen met de wetmatigheden en je karma tot meer bewustwording komt. Geestkracht ontwikkelen gaat niet vanzelf. In welke mate deze kracht zal toenemen is afhankelijk van het eigen ontwikkelingsproces naar het integreren van onze ratio, ons verstand, ons gevoel én onze intuïtie.
Geestkracht ontwikkelen is het bewustworden van jouw Zelf en thuiskomen in de schepping. Het is Jung die het Zelf ‘de god binnenin (godin?) noemt.
Op het moment van schrijven naderen wij de winterzonnewende met daarop volgend de Moedernacht. In de volksmond wordt dit de kerstnacht genoemd.
In essentie is het Kerstfeest het feest van het binnenste van de aarde. In de beeldtaal van het sprookje is er de ontmoeting met de bij in de bloemkelk. Juist de bijen zijn wezens van het binnenste van de aarde, zij verenigen zich met het Kerstlicht (in de wintertros) en voeden zich in het rijk van de geestelijke zon. Hun thuis is het geestelijk licht van de zon in de aarde. Dromen zijn een middel om de toekomst naderbij te halen.
De taal van dromen (vaak in symbooltaal) is dezelfde als de symbooltaal van sprookjes en legenden – de droomtaal, is hiermee een universele taal.
Nu begrijp je misschien de aandacht voor dromen en de grote aandacht voor de Heilige Nachten.
Wat je dan kunt gaan opbouwen is een relatie tussen de droominterpretatie met de droommaker. Onze innerlijke metgezel die ons trouw laat zien dat we eraan toe zijn nieuwe perspectieven te leren omarmen. Dromen zijn zo een middel tot bewustwording waarin je aangereikt krijgt wat je toe-komt.
Dromen doen altijd hun werk, ook als je je eigen droomtaal (nog) niet kunt verstaan.
Dromen dienen het proces van ‘transformatie, van omvorming’ – maar pas op: dromen vertellen ons altijd iets wat we niet weten – of niet willen weten. De maker van dromen heeft een heel andere kijk op dingen dan ons bewuste brein. Je gekoesterde aannames worden uitgedaagd. Dat los je dus niet op door anderen je dromen te laten uitleggen of in droomwoordenboeken te rade te gaan…..Je kunt sprookjes gaan lezen, mythologische verhalen en zo de beeldtaal in je opnemen. Heel heilzaam!
Als we (dag) dromen kan ons bewuste denken er niet tussen komen en zijn we dichter bij ons gevoel.
Geestkracht is verbonden met de trilling van je gedachte en niet zoals vaak gedacht wordt met de intuïtie cq de wil. Geestkracht bouw je op door niet mee te gaan met gedachten die geen tastbare werkelijkheid scheppen waar je je bij thuis voelt.
Verena Stael von Holstein en de relatie tussen mens en natuur
Gedachten die anderen je aandragen overwegen door met je denken je gevoelens te pakken kun je mooi oefenen in de heilige dagen en nachten van 24 december tot 6 januari. De dagen waar sprake is van wereldrust (!) en dromen ons vanuit de innerlijke stilte van de aarde zelf kunnen bereiken.
Als het je aanspreekt dat engelen en natuurwezens nauw met elkaar verbonden zijn raad ik je aan de tips van b.v. Verena Staël von Holstein op te zoeken. Zij gaat de dialoog aan vanuit de hogere zintuigen, al van jongsaf aan met natuurwezens. De gesprekken met M ller (Gesprekken met Müller), de huisgeest van de watermolen heb ik gelezen en haar inzichten in de geheimen van de kosmos en natuurwezens, dit zette haar aan tot tips bieden over dromen en de Heilige Nachten. De titel van dit boek is – Wat De Natuurwezens Ons Te Zeggen Hebben –
Geestkracht is de kracht van het bewustzijn. Als je ermee kunt instemmen dat elke gedachte een trilling heeft zet je met geestkracht iets in gang wat moeiteloos blijft doorgaan. Immers waar je aandacht aan geeft, groeit. Wie vol vertrouwen is, ben je dat niet dan heb je nog werk te verrichten om dichter bij je basisvertrouwen uit te komen.
Ook Duimelijntje leerde dit: Al je relaties komen op het moment dat jij bepaalde aspecten van jezelf wil gaan onderzoeken tot je ziel zal aangeven wanneer de cyclus met je relatie is voltooid en dus niet je ego.
We leven niet in een eindtijd, hooguit in de eindtijd van het patriarchaat en/of het ego. Ook zo bezien zullen we Geestkracht nodig hebben om verder te komen in een tijd waarin geweld en strijd de zachte krachten lijken te overstemmen. Blijf dromen en herlees eens het gedicht van H. Roland Holst – De zachte krachten zullen zeker winnen in ’t eind – dit hoor ik als een innig fluistren in mij…..
Dat er Vrede in jouw huis moge wonen,
© Joke http://www.fluisteralsjeblieft.nl

Ons verleden licht op in het heden en vaak ontstaan hierdoor nieuwe beslissingen voor de toekomst. Zo bezien is biografiewerk vooral gericht op de toekomst. Bewustwording is zo een leerproces met de kans om nieuwe wegen te openen met mogelijkheden die je eerder niet zag.