Frodo is een Hobbit en de hoofdpersoon van In de ban van de ring, een boek van J.R.R. Tolkien, daar komen deze zinnen vandaan:
‘I wish it need not have happened in my time,’ said Frodo.
‘So do I,’ said Gandalf, and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.
— J.R.R. Tolkien – The Fellowship of the Ring
De serie artikelen die aan deze voorafgaan gingen allemaal hetzelfde thema. Universele wetten, natuurwetten, en met Vrouwe Justitia ook over wetten. Wetten staan in dienst van de gedachtewereld van de mens. Wetmatigheden in de eigen biografie komen tot uitdrukking in de wetten van het lot. Meestal kijken we daar liever niet op terug, toch blijkt het zinvol dit wel aan te gaan. Wat je werkelijk raakt hoort bij jou. In deze reeks van gebeurtenissen kan een bepaald thema steeds weer terugkeren. Dit wordt een levensthema genoemd.
Naarmate wij ouder worden wordt wat werkelijk bij jou hoort anders bekeken en vaak ook beleefd. Wat we aanvankelijk ‘rotmomenten’ noemen is dikwijls zo aangrijpend of schokkend dat we erin kunnen blijven hangen en vandaaruit blijven reageren. De weerzin om die ‘rotmomenten’ werkelijk toe te laten uit zich in het niet meer bezig willen zijn met de terugblik op je leven heb ik gemerkt. Je mist zo de context en ook het leren kijken vanuit de verschillende perspectieven en vooral ook hoe je de eigen levensthema’s ontdekt.

Een levensthema komt tot uitdrukking in de wetten van het lot, hoe is het ontstaan en wat wil er uit ontstaan?
Wat er uit kan ontstaan is voornamelijk een nieuwe levensinstelling. Door heropvoeding van je zintuigen is je lot niet meer ‘de gevangenis’ en wordt ook niet meer zo ervaren als je daadwerkelijk je instelling omvormt. Hoe het is ontstaan is een andere vraag die nauw verbonden is met je eigen ontwikkeling en hoe je dit oppakt. Dan ontstaat ook inzicht in het ‘hoe’ en hoef je daarvoor niet meer naar anderen te wijzen!
De karakterisering van de levensfase is tot nu toe door niemand via mij tot leven gebracht. Misschien las je dat in een boek of hoorde je dit van anderen. Mijn insteek bij de artikelen is het aangeven de wetmatigheden in de levensloop (horizontaal én verticaal) Voor het levensthema zijn de wetmatigheden belangrijk, zoals bv het zevenjaarsritme zoals die in de ontwikkeling van de menselijke levensloop te herkennen zijn.
Dan vinden we gaandeweg een nieuwe levensinstelling – je lot is dan niet meer ‘de gevangenis’ en wordt ook niet meer zo ervaren als je je instelling verandert en ontdekt dat het allemaal afhangt van je eigen ontwikkeling en hoe je dit oppakt.
Het dragen van je lot in onze tijd is er vooral op gericht te leren jezelf als onderdeel te voelen van het gehele sociale leven. Dit heeft alles te maken met het ordenen van lotsbetrekkingen. Het harmoniseren (in balans brengen) van de sociale omgeving hangt zo bezien alles af van het veranderen van jezelf. Van je eigen instelling en de mate van de manier waarop je je kunt afstemmen op elkaar. Compassie!
Het is natuurlijk een realiteit dat je gedachten en gevoelens kloppen en ook dat je daar zelf verantwoordelijk voor bent. Hoe beter je het ‘ken jezelf’ bent aangegaan, hoe meer het mogelijk is te ontdekken hoe andere mensen in ons denken en in onze gevoelens leven. Er is dan iets wat je verbindt en wat je inspireert!
In het biografische leren en werken met je eigen biografie ontstaat orde (als tegenover van chaos) en elke ordening is een bijdrage aan het menswaardig omgaan met elkaar. Dat is wat bewustwording teweeg brengt en deze dagen in de politiek wordt ingezet voor het (leren) gebruiken van je onderscheidingsvermogen. Het ego wijst graag van zichzelf af, het onderscheidingsvermogen is een kwaliteit!
In de eerste zevenjaar van het leven in deze tijd op aarde staat opvoeden centraal en het vergt wilskracht om dit in te zetten. Zo leren we staan, lopen en ook spreken.
Het vele geweld van deze tijd en biografische wetmatigheden
Leugens en moeilijkheden ontstaan als je afhankelijk blijft van succes en afhankelijkheid van anderen – er is geen klimaat van oprechtheid maar enkel het manipuleren van lof. Dat spreken wordt ons dus door nabootsing geleerd, immers alle woorden die zij in het 2e levensjaar leren heb je je eigen gemaakt door nabootsing. Hier ligt de belangrijkste vorming, de taalverwerving. Een losstaande verbinding tussen denken en willen wordt een impulsieve daad die niet geweldloos kan handelen of spreken.
Bij veel mensen blijft het denken gedurende het hele leven zeer nauw verbonden met de taal – dit heeft natuurlijk ook haar betekenis voor het werken met de biografische wetmatigheden. Het gevoelsmatige komt pas als je inzicht hebt in hoe je gereageerd heb op die lotsmomenten, wat vaak ook verlieservaringen zijn. Wat wilde het je leren?

Wie interesse heeft in hoe je bij je levensthema uitkomt mag leren terugkijken.
De eerste ervaring met ‘rotmomenten’ in je leven is hierbij het startpunt voor het erkennen van je eigen grondhouding. Het jezelf steeds beter leren dragen in welke omstandigheid ook doet het vertrouwen groeien. De vragen wie ben ik, waar kom ik vandaan en waartoe leven we op aarde krijgt zo de aanvulling: Waar zijn we naar op weg komen diep van binnen tot leven en worden je aangereikt door iets hogers dat ons begeleidt en draagt. Daar komt de steun vandaan (als we erom vragen) die helpt om ons leven in eigen hand te nemen.
Het is van groot belang dat je de gelaagdheid leer h*erkennen, ook in jezelf
In het biografisch leren van je leven is het uitgangspunt de gelaagdheid: het hoofd (denken) het borstgebied met als centrum het hart (voelen) en de ledematen (willen). Wie werkt aan het verbinden van de fysieke krachten met de drie krachten van de ziel verbindt zo het denken, voelen en willen met. Deze integratie draagt bij aan het niet meer los functioneren van de drie krachtenvelden. Lichaam en ziel (geest) zijn immers verbonden.
Verleden, heden en toekomst staan in voortdurende verbinding met elkaar;
Behalve de herhalingen (bespiegelingen) in het ritme van zeven jaar zijn ook de terugkerende maansknopen van belang. Maansknopen zijn maan gerelateerd en dus komende uit het onbewuste. Om de 18 jaar en ca 7 maanden krijgen we dezelfde positie als het bij de geboorte innam. Maansknopen kunnen je invloeden uit vorige levens bieden, krachten uit het verleden die je mag leren omzetten naar dit leven. Dit kan tot uiting komen in dromen of door innerlijke én uiterlijke veranderingen. Je kunt ook nieuwe doelen leren stellen als je weet dat Maan haar invloed uitoefent op de getijdenritmen en dus op je gemoedsstemmingen.
In de tijd tussen het 18e en 19e jaar bezinnen we ons op het beroepsleven en relaties. De eerste maansknoop blijft zo versluierd in ons doorzingen. De halve maansknoop overgang, zo rond het 9e jaar is voor veel mensen een tijd van grote veranderingen. Die herinner je je wellicht nog wel; juist in die tijd leren we ons onderscheidingsvermogen kennen door het gevoeliger worden voor de verschillen. Niet alleen in het gezin van oorsprong, ook op straat en op school…….
In alle eenvoud kun je zeggen dat ons eigen gevoelsleven ontwaakt. De 2e ik-beleving wordt vaak de opmaat voor de voedingsbodem van kunst en/of religie. Zo leren we de relatie tussen ik en jij (gij) leggen. Probeer het maar uit: tot welke kunststroming (muziek etc.) voelde je je aangetrokken en welke religie sprak je aan? Welk gevoel van schoonheid, echtheid en waarheid boden jou ‘lichtmomenten’.
De zwaartekracht van lotsmomenten staan zo naast de lichtmomenten die er altijd ook zijn. Van lichtmomenten gaat ons hart open en als je begrijpt dat de energie van de zon, de opwaartse beweging is begrijp je ook hoe het kan dat bloemen en planten in staat zijn naar boven te groeien. We kunnen zonne-energie nergens vandaan halen; we kunnen haar ontvangen….Dit maakt dat het biografisch leren van je eigen leven vooral gericht op de toekomst is.
Teruglezen:
Over het maansknopen ritme: https://fluisteralsjeblieft.nl/2023/05/09/nieuwsbrief/
Op verhaal komen https://fluisteralsjeblieft.nl/2024/07/15/13418/ (over spiegelingen en reflectie van de maan)
© Joke Vesseur